Friday, October 14, 2011

Turun daripada bas Aisyah menarik nafas lega, udara Felda Trolak Selatan menerpa membelai wajahnya. Kelihatan dari jauh kelibat adik-adiknya bermain di halaman rumah. Dengan perlahan dia melangkah menuju kearah rumahnya. Terlihat Aisyah dari jauh terkinja-kinja Alia berlari mendapatkannya. Satu-satunya adik perempuannya. Sementara Haziq dan Hami terus bermain tanpa menyedari kepulangan kakaknya. 
"Kak Long balik, kak Long balik," jerit Aisyah sambil berlari-lari mendapatkan Aisyah.
Lantas dicapainya tangan Aisyah lalu dibimbing hingga ke halaman rumahnya. Mendengar jeritan Aisyah Haziq dan Hami berhenti bermain dan memandang kearah Aisyah lantas mendapatkannya.
"Apa kabar Kak Long?" sapa Hami dan Haziq sambil menghulur tangan untuk bersalam dan mencium tangan kakaknya Aisyah.
" Baik dik," balas Aisyah sambil mengusap lembut kepada adik-adiknya.
Mendengar suara riuh rendah menarik perhatian Puan Rahmah mengintai keluar tingkap. Hatinya berbunga apabila terlihat Aisyah sedang berdiri di halaman rumah dengan dikelilingi adik-adiknya. Puan Amirah sangat faham perangai Aisyah apabila pulang ke rumah, pasti dilayani dulu kerenah adik-adiknya walaupun keletihan.  
"Aisyah, buat apa kat luar tu, beg pakaian pun belum lagi dibawa masuk, jangan dilayan adik-adik tu, biarkan mereka bermain di situ." Suara lembut Puan Rahman memanggil Aisyah. 
"Tak apa lah mak, lagi pun Aisyah rindu sangat kat adik-adik ni, kan haziq kan?" 
Haziq terangguk-angguk dengan pertanyaan nakal Aisyah terhadap ibunya Puan Rahman.
Bila memandang wajah Aisyah hati Puan Rahmah begitu bahagia walaupun Aisyah hanyalah anak angkatnya namun sayangnya tidak pernah berubah dari saat dia mengambil Aisyah sebagai anak angkatnya higgalah lahir dari rahimnya Fakhrul Haziq, Fakrul Hami dan Aisyah Alia. Dia tidak pernah membezakan Aisyah dengan anak-anaknya yang lain. Baginya Aisyah cahaya dalam kehidupannya.


No comments:

Post a Comment