Tuesday, February 7, 2012

Bab 3

Bicara menyentuh hatiku....

Mat demam hari ini.... dan tersentuh hatiku apabila dia menceritakan bagaimana dia menjaga datuknya yang demam dan menceritakan cara2 melakukannya... tersentuh hati keibuanku....

Hari ini aku kebilik guru melihat persediaan anak buahku untuk perlawanan hoki esok. Kulihat Mat sedang duduk di sofa bilik guru. Lantas ku sapanya. "Mat kenapa duduk kat sini?" Dia memandangkan dengan wajah bagai memohon simpati. "Cikgu Mat demam." Mendengar kata-katanya lantas ku sentuh dahinya "haah la... Mat demam, panas sangat ni," sambil aku meraba lehernya untuk merasa kepanasan suhu badannya dan sememangnya sangat panas. "Mat dah makan pagi tadi?" tanyaku dengan belas. "Dah, cikgu, pagi tadi Mat dah makan." Mat menjawab sambil menganggukkan kepalanya. 
"Kenapa Mat datang ke sekolah kalau dah demam, duduk kat rumah rehat."
kataku dengan nada kesal.
"Tok suruh Mat datang juga kesekolah" jawabnya dengan lurus.
"Ermmm .. tak pelah sapa yang ada di rumah?" tanya sambil memandang wajah Mat.
"Tok ada cikgu." 
"Ok kalau macam tu. jom cikgu antar Mat balik duduk kat sini Mat tak boleh rehat."
Mat hanya menganggukkan kepalanya tanda bersetuju.
Lantas dia mencapai beg sekolahnya dan kami sama-sama menuju ke arah keretaku. Rumah atoknya tidak berapa jauh dari sekolah. Sesampai kami di rumahnya kelihatan sunyi tiada sesiapa. Lantas ku bertanya kepada Mat namun Mat menyatakan toknya sedang tidur. Aku membiarkan dia memasuki rumahnya yang tidak berkunci dan tepat tekaan ku tiada sesiapa di rumah. Lantas aku mengajak Mat balik semula ke sekolah dan tidak mungkin aku membiarkan dia bersendirian di rumah. Di dalam perjalan ku hulurkan sebiji roti. Lantas dengan perlahan dia memakannya. Tidak lama dia berhenti memakan roti itu. "Cikgu, Mat tak ada selera nak makan, bila demam memang tak ada selera nak makan." Katanya sambil menyimpan separuh roti yang tidak dihabiskannya itu ke dalam plastik bungkusan. "Cikgu, masa tok Mat demam Mat cari kain buruk lepas tu mat rendam dalam air mat letak kat badan tok." terpana seketika aku mendengar cerita dari seorang anak kecil yang usianya baru mencecah 10 tahun. Lantas ku bertanya semula untuk memastikannya.
"Mat buat macam mana?" sengaja aku meminta dia mengulangi ceritanya semula. "Kalau tok Mat demam, Mat cari kain buruk lepas tu Mat rendam kain buruk tu dalam air lepas tu Mat perah kuat-kuat, jangan basah sangat, lepas tu Mat lipat-lipat kain tu Mat letak atas dahi tok, sampai tok tidur." 
Ya Allah, aku berbisik di dalam hati... air mataku ku tahankan terharunya ku rasakan se kecil ini telah mampu merawati datuknya yang demam malahan menjaga sehingga datuknya tidur.... Ya Allah mulianya hati anak kecil ini seharian aku di sekolah tersentuh dengan ceritanya itu. Sampai dibilikku ku biarkan air mataku mengalir. Aku benar2 tersentuh mendengar ceritanya. Mat anak kecil yang lurus dan suci hatinya. Setiap kali aku memandangnya pasti hatiku akan berasa belas. Aku berdoa dia tidak akan berubah... aku bimbang apabila dia meningkat remaja keadaan menjadikan dia kecewa tidak menerima seadanya... Ya Allah lindungilah jadikanlah dia insan yang mulia. Aku tidak tahu sampai bila aku akan menjadi pendengar ceritanya setiap kali masuk kelasnya pasti ada cerita yang diceritakan padaku. dan semuanya menyentuh rasa keibuanku.... beruntungnya anak-anakku... Lindungilah anak-anakku jua jadikan mereka insan yang mulia.

No comments:

Post a Comment