Tuesday, February 7, 2012

Bab 1

Bicara hati..... Mat.....

Perbualan yang meruntun tangkai hatiku:

Saya: awak duduk dengan sapa?
Mat : duduk dengan datuk...
Saya: oooo ayah dengan mak awak keje Kl ya?
Mat : tak cikgu, ayah kat ...........
Aku termanggu terdiam seketika... nak menitik air mataku... wajahnya polos dan bersikap keanak-anakkan...
Saya : Mak?
Mat : mak kat Johor... keje..
Saya : selalu balik?
Mat tanpa berkata apa2 hanya menggeleng2kan kepalanya dan lagi sekali termanggu... dan dalam hatiku berbisik tabahnya kau anakku...
selepas itu aku terus melihat murid2 lain membuat kerja melukis... aku mengajar pendidikan seni...tiba-tiba Mat bersuara padaku..
Mat : Cikgu nanti datuk janji nak belikan mat keretapi kecik... kat belakangnya ada gerabak... mat pernah tengok keretapi sedang berjalan, kat belakang yang hujung sekali ada tangki...
dengan petah dia bercerita padaku dan aku cuba melayan perbualannya...
Aku : Mat tengok kat mana?
Mat : Mat tengok kat .....
Aku : oooo....
aku kehilangan kata2 tetapi terus memerhati tingkah lakunya yang menjadikan pembaris sebagai keretapi. Ku biarkan di melayan angannannya, kerana kerja lukisan yang kuberikan padanya telah disiapkannya. Warna pensil pun meminta dari kawannya. Aduh tersentuhnya hatiku.... akan ku bekalkan dia sekotak warna yang harga apalah sangat bersama kasih sayangku seorang ibu... kerana aku tidak punya wang yang ada hanyalah kasih sayang.... Inilah kisah hari pertama aku bekerja bagi tahun 2012... telah menyentap tangkai hatiku... insan kerdil itu yang masih tidak kenal ranjau kehidupan tapi harus melaluinya.....
Aku suka mengajar kelas2 akhir... di sini aku banyak temui cerita kehidupan dan mereka amat rindukan belaian bukan kerana tiada ada tetapi kadang2 kehidupan menyebabkan mereka tidak mendapatkannya... dan ada juga tiada kerana memang tiada... aku suka memeluk dan mencium mereka bagai seorang ibu kerana itulah yang mereka rindukan.....

Aku hanya guru biasa....... Tun Teja........ Ku tidak punya wang dan harta yang melimpah tetapi ku punya kasih sayang yang melimpah..... untuk anak didikku...

No comments:

Post a Comment